Начало
Фондация Димитър Бербатов Активни и здрави Данон Кандидатствайте тук
» Влез » Забравена парола » РЕГИСТРАЦИЯ
Начало| Спорт

Ползите от спорта

Вероятно сте чували безброй пъти, че да спортувате, е "добре за вас". Но знаете ли, че спортът действително може да ви помогне да се чувствате по-добре? Правилното спортуване ще ви осигури достатъчно енергия и дори може да подобри настроението ви.

Според експертите учениците имат нужда от 60 или повече минути умерена до интензивна физическа активност на ден. Ето някои от причините за това:

  • Физическите упражнения са полезни за всички части на тялото, включително и за мозъка. Упражненията стимулират организма да произвежда ендорфини – химически вещества, които помагат на човек да се чувства по-спокоен и щастлив. Упражненията помагат на някои хора да спят по-добре. Те могат също да помогнат на хора, които имат лека форма на депресия или ниска самооценка. Освен това упражненията пораждат чувство на удовлетворение и гордост след постигането на определени цели – например, когато човек подобри постижението си в 100-метров спринт.
  • Упражненията могат да ви помогнат да изглеждате по-добре. Хората, които спортуват, горят повече калории и изглеждат по-тонизирани от тези, които не спортуват. Всъщност спортуването е един от най-важните компоненти за поддържане на теглото в здравословни граници.
  • Упражненията помагат на хората да намалят теглото си, както и риска от някои заболявания. Спортуването и поддържането на нормално тегло намалява риска от развитие на някои болести, включително диабет тип 2 и високо кръвно налягане. Тези заболявания, които в миналото бяха по-характерни за възрастните, стават все по-чести и при тийнейджърите.
  • Упражненията помагат на човек да поддържа добро здраве и в по-напреднала възраст. Това може да не ви изглежда важно сега, но тялото ви ще ви благодари по-късно. С напредване на възрастта жените стават особено податливи на заболяване, наречено остеопороза (изтъняване и загуба на плътсност на костите). Изследвания са установили, че упражнения като скачане бягане или бързо ходене могат да помогнат на момичетата (и момчетата!) да запазят костите си здрави.

Трите компонента на добре балансираната програма от упражнения са: аеробни упражнения, упражнения за сила и упражнения за гъвкавост.

Както с всички хубави неща, възможно е да прекалите и с упражненията. Въпреки че физическите активности са чудесен начин за поддържане на здравословно тегло, да се упражнявате прекомерно, само за да отслабнете, не е здравословно. Тялото се нуждае от достатъчно калории, за да функционира правилно. Това е вярно най-вече за тийнейджърите, които все още растат.

Възможно е също да се претоварите с тренировките - нещо, с което спортистите в гимназията трябва да внимават. Ако тренирате даден спорт, експертите препоръчват да ограничите тази дейност до не повече от 5 дни в седмицата, с най-малко 2-3 месеца почивка през годината. Няма проблем да тренирате през периода на почивка, но крос трейнинг в различен спорт (като плуване или колоездене, ако играете футбол).

Участието в повече от една дейност или спорт може да помогне на спортистите да развият различни умения и да избегнат травми. Също така никога не тренирайте, когато изпитвате болка. И ако имате травма, не забравяйте да си осигурите достатъчно време за възстановяване.

Като се има предвид ползата за сърцето, мускулите, ставите и ума, е лесно да разберете защо има полза от физическата активност. Най-хубавото е, че никога не е късно да започнете. Дори и малките неща могат да се считат за физическа активност, когато сте в началото - като кратко пътуване с велосипед, разходка с кучето или почистване на есенните листа.

Ако пък спортувате редовно, опитайте се да поддържате физическата си активност и след като завършите гимназия. Да останат във форма, често е едно от най-големите предизвикателства за хората, които стават студенти и започват кариера.